Khamis, 25 Jun 2009

INFLUENZA A (H1N1) - Fakta dan Soalan Lazim

1.Apakah tanda dan gejala influenza A(H1N1) pada manusia?
Tanda dan gejala Influenza A(H1N1) pada manusia adalah serupa dengan gejala selsema manusia termasuk demam, batuk, sakit tekak, sakit-sakit badan, sakit kepala serta badan berasa sejuk dan lesu. Terdapat juga sesetengah kes yang mengalami cirit birit dan muntah.

2.Bagaimana manusia boleh dijangkiti?
Manusia selalunya dijangkiti Influenza A(H1N1) melalui hubungan langsung dengan babi atau persekitaran yang dijangkiti virus Influenza A(H1N1). Terdapatkes di mana manusia yang dijangkiti tidak mempunyai sejarah hubungan secara langsung dengan haiwan ini atau persekitarannya. Jangkitan manusia kepada manusia yang telah dilaporkan adalah terhad kepada hubungan rapat dikalangan manusia dan di dalam kumpulan-kumpulan kecil.

3.Adakah terdapat vaksin bagi melindungi manusia daripada jangkitan Influenza A (H1N1)?
Tidak ada. Vaksin influenza bermusim yang dihasilkan mengikut cadanganPertubuhan Kesihatan Sedunia tidak mengandungi virus Influenza A(H1N1). Tidak juga diketahui samada vaksin bermusim boleh mencegah jangkitan virus InfluenzaA(H1N1) yang berlaku sekarang.

4.Apakah rawatan bagi Influenza A(H1N1)?
Kebanyakan kes Influenza A(H1N1) yang dilaporkan sebelum ini pulih sepenuhnya daripada penyakit itu tanpa memerlukan rawatan dan antiviral.

5.Berapakah tempoh masa jangkitan Influenza A(H1N1) daripada manusia kepada manusia lain? Mereka yang dijangkiti virus Influenza A(H1N1) boleh menyebarkan penyakitini selagi mereka mempunyai gejala penyakit dan boleh berlanjutan selama 7 hari daripada tarikh mendapat jangkitan(onset). Kanak-kanak terutamanya yang masih kecil, berpotensi menyebarkan penyakit ini pada tempoh yang lebih panjang.

6.Apa yang boleh dilakukan untuk melindungi diri daripada sakit / dijangkiti/menjangkiti dengan mengambil lanngkah-langkah berikut :

Jika anda batuk atau bersin:
◦Tutup hidung dan mulut anda dengan tisu atau saputangan
◦Buang tisu yang telah digunakan
◦Basuh tangan dengan sabun dan air bersih

◦ Amalkan kebersihan diri. Basuh tangan dengan kerap menggunakan sabun danair, terutamanya selepas anda batuk. Pembersih tangan berasaskan alkohol juga boleh digunakan.
◦ Elakkan berhubung rapat dengan mereka yang sakit .
◦ Jika anda sakit kerana selsema, duduk di rumah dan hadkan hubungan dengan orang lain bagi memastikan anda tidak menjangkiti mereka. Elakkan darimenyentuh mata, hidung atau mulut anda.
◦ Segera dapatkan rawatan di kemudahan kesihatan berdekatan sekiranya anda mengalami tanda gejala penyakit ini setelah pulang dari negara atau kawasan yang dijangkiti Selsema Babi.

Sila klik untuk mendapatkan lanjut:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan